Op 30-10-2013 was de SKL te gast bij SIF in Roermond. Het bedrijf ligt op industrieterrein Willem Alexander aan de Maas. Dat is geen toeval, de producten van SIF – hele grote metalen pijpen en buizen voor de offshore en windmolens op zee – worden meestal per schip vervoerd. Ze zijn nl simpelweg te groot om over de weg te vervoeren. Zie de bijgaande foto’s om een indruk te krijgen van de afmetingen.
Na ontvangst van de groep met koffie en cake werd vlot van start gegaan met een algemene bedrijfspresentatie en een presentatie over de kwaliteit binnen SIF. Kernwoorden binnen SIF zijn kwaliteit, veiligheid en flexibiliteit. SIF ontwerpt zelf niets, de ontwerpen worden aangeleverd door de opdrachtgevers. Voor de kwaliteit van de producten vinden er meerdere controles plaats. Zowel controles in eigen beheer maar ook controles door kwaliteitsfunctionarissen van de klanten zelf. Voor het productieproces heeft SIF meerdere kwaliteitscertificaten. Verder ligt er met name nadruk op het vakmanschap van de lassers. Ze moeten aantoonbaar over de juiste kwalificaties beschikken. Ondanks het feit dat het om buizen gaat met een maximale lengte van 125 meter en een diameter van 7 meter gaat het uiteindelijk toch om toleranties van millimeters. Ook de inkoop is zeer belangrijk, denk aan de kwaliteit van het aangeleverde staal. Men werkt veelal met vaste toeleveranciers die een gegarandeerde kwaliteit leveren.
Op het moment dat de buizen de fabriek verlaten hebben er diverse kwaliteitscontroles plaatsgevonden. Dit kan gaan om een handmatige meting maar ook ultrasone metingen bv om te controleren of lasnaden in orde zijn. Eenmaal op zee kan er natuurlijk weinig meer gecorrigeerd worden.
Na de presentatie volgde een rondleiding door de diverse bedrijfshallen. Wat ik zelf indrukwekkend vond om te zien was dat men start met vlakke metalen platen welke wel zo’n 10 cm dik kunnen zijn. Deze worden met grote walsen gebogen en gelast tot ronde elementen. Daarna worden die elementen weer aan elkaar gelast tot een complete buis.
Op zich is het een eenvoudig proces, maar juist door de dimensies wel heel indrukwekkend om te zien.
Onderstaande foto’s geven nog een impressie van de verschillende processtappen: Starten met vlakke metalen platen welke gebogen en gelast worden tot losse buiselementen. Deze worden verder aan elkaar gelast tot een complete buis van de gewenste lengte.
Gerard Rutten, Allers bedrijfswagens BV