Een model gericht op veranderen en innoveren.
De nieuwjaarsbijeenkomst van SKL vond plaats op 16 januari en dit jaar waren we te gast bij de Rabobank in Sittard.
Een directielid nam ons in een presentatie mee met welke kwaliteitsaspecten rekening gehouden is bij de tot standkoming van deze nieuwbouw van het districtskantoor van de Rabobank. Een prachtig gebouw, waar zij voor ons als gastheer optraden met het natje en droogje dat er bij hoort.
Prestazione Business Improvements gaf ons een workshop waarbij we tools kregen aangereikt ons bedrijf tot een Top onderneming te maken. In het eerste deel van de workshop werd duidelijk dat je door te dromen, te denken en te doen vooral helder moet hebben welke delen je wilt stellen als je je bedrijf wil verbeteren.
In het tweede deel, gebaseerd op het Business Model Canvas, kregen we de opdracht vanuit afstand naar ons bedrijf te kijken en van daaruit een aantal vragen te beantwoorden.
Doel was om je te stimuleren vanuit een ander perspectief naar je bedrijf te kijken, bijvoorbeeld vanuit klantperspectief. Door dat te doen en vooral door dit met anderen te delen en erover te praten, krijg je nieuwe inzichten en inspiratie om naar je producten te kijken.
Vragen die je moet beantwoorden en delen zijn bijvoorbeeld: Wie zijn je klanten? Wat kun je doen / aanbieden om het verschil te maken? Hoe kun je meer uit je activiteiten halen? Hoe kun je het contact met je klanten vergroten? Welke kanalen heb je nodig om je klanten te bereiken en waar haal je je revenuen vandaan?
De opdrachten en vooral het delen met andere leden van het netwerk, waardoor doorgevraagd werd en je ook zelf ging nadenken, leidde tot een geanimeerde middag.
De tool op zich zelf sluit aan bij de inspirerende workshops, waarvan we er bij SKL de laatste tijd meerdere hebben mogen meemaken, zoals de strategische acceleratie en de Kaizen presentatie.
In deze workshop slaagden de presentatoren er wat mij betreft minder in om er een samenhangend en inspirerend geheel van te maken.