Op 14 februari waren we te gast bij Canon Océ in Venlo, samen met kwaliteitskring Kubizz (Oost-Brabant).
De middag begon om 13:00 met een workshop verzorgd door Q-consult: “Progress Management: Hoe realiseren we betere prestaties door mensen in beweging te brengen en meer acties af te ronden?” Om een stap te zetten naar efficiënter werken en een hoger niveau van continu verbeteren, is bij Canon Océ een verbetertraject gestart. In het begin is het als een project aangepakt, maar langzaam is het onderdeel van de reguliere organisatie geworden. Het gaat om de juiste balans te vinden tussen passende methodieken en aandacht voor mensen. Progress Management brengt deze twee componenten bij elkaar en laat zien hoe je methodieken inricht om mensen te activeren en vooruitgang te boeken.
Na een korte inleiding konden we kiezen uit drie beschikbare deel-workshops met de volgende thema’s: situationeel leiderschap, management control and reporting system (MCRS) en hoe concrete doelstellingen te vertalen naar de werkvloer? Na afloop volgde een korte terugkoppeling per groep die had deelgenomen aan een sessie.
Om half 4 gingen we op weg naar een andere locatie, waar we een rondleiding en een presentatie kregen door vice president van Canon Océ. De rondleiding liet de apparatuur en de assemblage van de printers zien binnen het bedrijf, daarnaast werd duidelijk op welke manieren de organisatie bezig was met continu verbeteren, onder andere met verbeterborden. De presentatie stond in het teken van de organisatieontwikkelingen en het bezoek en ondersteuning van de Hayashi, de hoogste technisische adviseur en LEAN-goeroe van Toyota en de bereikte successen (met vallen en opstaan)..
Het was een unieke ervaring, waarbij een interactieve workshop gecombineerd werd met een bedrijfsbezoek. De leden hebben veel inspiratie kunnen opdoen rondom verbeteren.