SKL op expeditie – nazomer sessie september 2024

Op deze prachtige nazomerdag vertrokken we, na ontvangst met Koffie en lekkere vlaai, voor een begeleide wandeling door het prachtige natuurgebied De Groote Peel in Ospel. Onder leiding van een ervaren gids verkenden we het veenlandschap, waar stilte en uitgestrektheid de boventoon voerden. De gids deelde interessante feiten over het gebied, de flora en fauna die we onderweg tegenkwamen, wat de ervaring nog rijker maakte.

De rustige natuur en informatieve uitleg hielpen ons om volledig los te komen van de dagelijkse drukte. Terwijl we over de paden liepen, konden we onze gedachten verzetten en zo ruimte in ons hoofd creëren. Deze inspirerende wandeling bood precies de ontspanning die we nodig hadden om met een frisse geest de aankomende masterclass in te gaan.

De breinmasterclass draaide om de vraag hoe breinkennis effectief kan worden ingezet in ons werk. Deze masterclass belichtte de complexe werking van het brein en gaf praktische tips om onze kennis te verbeteren door de werking van verschillende breinsystemen in te zetten.

De sessie begon met een quote van neuropsychiater Theo Compernolle: “Ons belangrijkste instrument om effectief, productief en gezond te werken en zijn is ons brein. Het probleem is alleen dat maar weinig mensen rekening houden met de gebruiksaanwijzing ervan.” Hiermee werd het belang onderstreept om meer bewust om te gaan met de werking van het brein in dagelijkse processen.

Het brein bestaat uit drie belangrijke systemen:

  • Het emotiebrein, dat verantwoordelijk is voor emoties en motivatie en zoekt naar directe beloningen op korte termijn.
  • Het denkbrein, dat rationeel denkt, plannen maakt en emoties reguleert. Dit systeem vraagt veel energie en kan snel uitgeput raken.
  • Het gewoontebrein, dat routinematig gedrag uitvoert zonder al te veel energie te verbruiken.

Er werd aandacht besteed aan de dynamiek tussen het emotiebrein en het denkbrein. Het emotiebrein domineert vaak het gedrag van mensen, omdat dit systeem sneller en krachtiger werkt dan het denkbrein. Volgens de masterclass zijn mensen slechts voor 5% bewust van hun handelen, terwijl 95% onbewust wordt gestuurd door emotie en gewoonten.

Het leren herkennen van deze systemen helpt ons effectiever te zijn. Enkele tips die werden gedeeld om de activatie van de verschillende breinsystemen te verbeteren zijn:

  • Vanuit het denkbrein: Zorg voor focus en voorkom afleidingen. Bijvoorbeeld, het vermijden van tussendoor e-mails en telefoontjes vermindert ‘aandachtsresidu’, wat bijdraagt aan een ‘brokkelbrein’.
  • Vanuit het emotiebrein: Beloon het brein met dopamine door successen te vieren en het emotiebrein positief te stimuleren.
  • Vanuit het gewoontebrein: Door routines en herhaling aan te leren, kunnen nieuwe gewoontes worden ingebakken in het brein.

Een ander centraal thema was het concept van overtuigingen. Niet-helpende overtuigingen beperken mensen in hun ontwikkeling, terwijl helpende overtuigingen juist nieuwe kansen openen. De masterclass behandelde de Mindset Switch, geïnspireerd door Carol Dweck’s werk over de ontwikkelbaarheid van overtuigingen. We werden aangespoord om een frisse blik te werpen op eigen en andermans overtuigingen, en deze te trainen door herhaling en oefening.

Gedurende de sessie werden diverse tips gedeeld om de prestaties van het brein te verbeteren:

  • Neem regelmatig micropauzes om het brein te laten ‘sudderen’ en herstellen.
  • Focus op groene communicatie, die positieve emoties opwekt en het brein openstelt voor nieuwe mogelijkheden.
  • Creëer routines die het gewoontebrein versterken en vermijd een overbelast ‘brokkelbrein’.

De masterclass eindigde met een samenvatting van de belangrijkste lessen: focus op bewustzijn, train je mindset, investeer in routines en herhaling, en zorg voor een balans tussen de drie breinsystemen. Deze praktische aanpak maakt ons werk niet alleen effectiever, maar ook duurzamer en plezieriger.

We werden uitgedaagd om na te denken over welke ‘tegeltjeswijsheid’ we onszelf gunnen, als afsluiting van deze inspirerende sessie.